Počátky vývoje LSD2000 (tehdy ovšem pod zcela jiným jménem) sahají do první poloviny osmdesátých let, kdy začal vznikat systém na digitalizaci do té doby ručně navrhovaných plošných spojů a na jejich vykreslování na kreslicích stolech. První programy tehdy běžely na americkém minipočítači firmy DEC PDP11/40.
Dalším vývojovým krokem (na PDP a SMEP) byla realizace prvního autorouteru, který navazoval na předchozí digitalizační programy. Systém se nazýval SAUNA. Programovacím jazykem tohoto systému byl jazyk Fortran 77.
V roce 1988 vznikl zcela nový systém pro návrh plošných spojů pod názvem SANOPS. Tento systém pracoval již na platformě IBM PC a pod operačním systémem MS DOS. Protože v té době se v našich krajích masově rozšířil návrhový systém OrCad, byl SANOPS, napojen na schematickou část OrCadu. Řada tehdejších podniků používala sestavu schémata-OrCad, spoje-Sanops ve svých výrobách.
V roce 1991 a 1992 byla vyvinuta první verze LSD2000 pod pořadovým číslem verze 1. Tato verze LSD2000 běžela na platformě IBM PC a MS-DOS. Programovacím jazykem této verze již byl jazyk C. Hlavní odlišností od SANOPSu bylo to, že systém LSD2000 obsahoval vlastní editor schémat i vlastní editor spojů a příslušné postprocesory. Tato verze nebyla distribuována, sloužila pouze pro interní potřeby. Během asi dvou let se ale ukázalo, že o program tohoto typu je na našem trhu zájem, protože zde vzniká mnoho nových malých firem.
Proto práce pokračovaly dál a zhruba koncem roku 1993 byla hotova verze 2, která byla rozšířením a doplněním verze první. V této době se počítače PC začaly zrychlovat a začaly se objevovat první procesory 386. S nimi přišly i požadavky na překonání paměťové hranice 640kB. Od této doby také na systému pracuje řada nezávislých odborníků.
V roce 1995 byla dokončena verze 3 LSD2000, která přinesla řadu nových funkcí, rozšíření sortimentu postprocesorů, větší stabilitu systému a hlavně vlastní paměťový manažer, který pod operačním systémem MS-DOS zpřístupnil systému LSD2000 rozšířenou paměť až do velikosti 16MB, což bylo z hlediska rozsahu tehdejších návrhů téměř nekonečno. Zároveň se však začal objevovat systém Windows, tehdy Windows 95, a začalo se uvažovat o konverzi LSD2000 do jeho prostředí. První pokusy však ztroskotaly, protože v této době jednak neexistoval vhodný překladač, který by se s projektem rozsahu LSD2000 dokázal pod Windows vypořádat, a jednak samotné Windows 95 nebyly ještě natolik spolehlivé, aby systém o rozsahu LSD2000 mohl na této platformě spolehlivě pracovat.
Na přechod do prostředí Windows bylo však třeba připravit i systém LSD2000. Bylo nutné přepracovat celé jádro řízení interaktivního rozhraní systému na program řízený událostmi (což obecně odpovídá koncepci grafických prostředí, jako jsou Windows). Výsledkem byla v letech 1997-98 dokončená verze 4 LSD2000. Šlo o kvalitativně velký skok vpřed, protože celý program byl přepracován na softwarový model programu řízeného událostmi, i když i nadále byl základní platformou MS-DOS. Jako paměťový manažer byl použit standardní manažer DPMI, který zpřístupnil rozšířenou paměť a zároveň umožnil běh LSD2000 pod Windows v okně DOSu otevřeném na plnou obrazovku. Ve verzi 4 byla dále zcela přepracována databáze návrhu. Byl do ní implementován mechanismus, který umožňuje v jednotlivých vývojových verzích podle potřeby měnit zaznamenávané binární datové struktury a zároveň zajistí jejich automatickou konverzi, tak, že tyto procesy jsou před uživatelem zcela skryty. Dále byla celá databáze návrhu přepracována na 32bitovou, což odpovídá postupnému vývoji procesorů i operačních systémů (zejména pak Windows). Bylo upraveno i pracovní prostředí systému a byly zjednodušeny a upraveny mnohé funkce. Programovacím jazykem této verze je jazyk C++.
V prosinci 1999 pak začaly první práce na poslední, páté verzi LSD2000 pro operační systém Windows. Verze 4 měla pro tento krok všechny předpoklady (32 bitová databáze, program řízený událostmi). Šlo tedy zejména o vytvoření pracovního prostředí LSD2000, které bude vycházet z verze 4. Kromě toho ale byl celý systém rozšířen o další významnou vlastnost - možnost současné práce ve více oknech. Tato vlastnost je sice ve Windows přirozená, ale pro program LSD2000 to znamenalo zásadní přestavbu celého programu.
© Výrobce systému LSD2000.
e-mail: lsd2000@lsd2000.cz
Informace uvedené na této stránce mohou být pozměněny bez
předchozího oznámení. Popisovaný softwarový produkt podléhá
licenčnímu ujednání nebo jinému zvláštnímu souhlasu výrobce.
Datum poslední modifikace této stránky : 28.9.2001